Projekt Religie Świata

Dodał: admin 27 listopada 2015 18:14

W ramach projektu Religie Świata klasa 2 g pojechała pod koniec listopada na wycieczkę do Krakowa, w trakcie której wzbogacała swoją wiedzę o judaizmie.

Pierwszym celem naszego wyjazdu była dawna Fabryka Schindlera w której obecnie mieści się muzeum. Zobaczyliśmy tam ciekawą wystawę dotyczącą losów społeczności Żydowskiej w czasie II wojny światowej. Filmy dokumentalne, eksponaty pochodzące z tamtych lat i nietypowo zaadaptowane pomieszczenia przedstawiały codzienność mieszkańców Krakowa w latach 1939-1945. Najbardziej pobudzającym do refleksji był salon fryzjerski, który wyglądem przypominał lokal z lat okupacyjnych.

Patron muzeum - Oskar Schindler wymaga chwili zastanowienia i refleksji. Był to niemiecki przedsiębiorca, który uratował pracujących przymusowo w fabryce żydowskich robotników przed zagładą w obozach koncentracyjnych.

Następnym etapem naszej wycieczki było zwiedzanie Starej Synagogi. Pobyt w bożnicy był podzielony na dwa etapy. Pierwsza część- wykład, odbył się w sali, w której dawniej modliły się kobiety. Obecnie pomieszczenie zostało przekształcone w małą salkę do prowadzenia lekcji. Pani przewodnik przypomniała nam najważniejsze informacje o religii judaistycznej. Mogliśmy dotknąć fragmentów Tory znajdującej się w zwojach, piękne wskaźniki do jej czytania oraz interesujące mezuzy. Zobaczyliśmy tradycyjne stroje, a także poznaliśmy ważne obrzędy religijne. Kolejno udaliśmy się do głównej części synagogi - miejsca, gdzie odbywała się modlitwa mężczyzn. Oglądnęliśmy też wystawę, na której znajdowały się m. in. welon żydowskiej panny młodej, świeczniki czy drzeworyty przedstawiające życie codzienne Żydów.

Po tak niezwykłych przeżyciach z pobytu z synagodze udaliśmy się na krótki spacer po Kazimierzu. Dzielnica ta o zmroku prezentowała się pięknie, ale i bardzo tajemniczo. Być może emocje towarzyszące podczas pobytu w muzeum i synagodze potęgowały wrażenie, że z okien kamienic przyglądają nam się twarze z dawnych lat, a nagle w zaułkach ulic usłyszy się codzienny zgiełk dawnej żydowskiej dzielnicy. Po tych refleksjach, wieczorem wróciliśmy do Nowego Targu.