Klasa 1A pod śniegiem - Lawinowe ABC w Zakopanem

Dodał: admin 1 lutego 2018 22:16

Dnia 23.01.2018 roku pojechaliśmy na wycieczkę klasową do Zakopanego. Opiekunami byli nauczyciele wychowania fizycznego – pan profesor Szymon Pohrebny i pan profesor Wojciech Tischner.

Z Nowego Targu wyjechaliśmy o godzinie 8.15, podróż trwała 45 minut. Na miejscu dołączył do nas przewodnik tatrzański i pan z Tatrzańskiego Ochotniczego Pogotowania Ratunkowego. Na miejscu podzieliśmy się na dwie grupy- jedna pod okiem pani przewodnik a druga pana z TOPR-u.

Jako pierwsze zostaliśmy zapoznani ze sprzętem górskim, z którym każdy kto chce iść w góry musi umieć się obchodzić. Poznaliśmy zastosowanie sond, detektorów lawinowych, a także jak badać i rozpoznawać płatki śniegu. Prowadzący grup przedstawili plan wycieczki i nasze cele, które chcemy osiągnąć. Pani przewodnik przybliżyła nam historie tragicznie zmarłych osób pod lawinami, m.in. historię Marka Łabunowicza i grupy licealistów. Później zobaczyliśmy wystawę zwierząt górskich, które czasami można spotkać na szlakach, np. słynnego niedźwiedzia z Krupówek czy orła bielika.

Około godziny 1100 wyruszyliśmy na spacer na Kalatówki, podziwiając po drodze piękne, zimowe widoki. Gdy dotarliśmy do schroniska, mieliśmy przerwę na posiłek i rozgrzanie się. Zrobiliśmy „test’’ na sprawdzenie zdobytej wiedzy. Dla najlepszych były nagrody. Po nabraniu sił, poszliśmy na ćwiczenia lawinowe. Mieliśmy okazję nauczyć się sondowania w rytm piosenki, poszukiwania poszkodowanego dzięki detektorom oraz poprawnego używania łopat w odkopywaniu zaginionego – czyli zdobyta wiedza ćwiczona była w praktyce. Podczas spaceru powrotnego zwiedzaliśmy pustelnię Świętego Brata Alberta i Kaplicę Świętego Krzyża, do której przylega klasztor sióstr Albertynek. Około godziny 1400 powróciliśmy do Nowego Targu.