Rozpoczęcie sezonu górskiego 2018 w Goszczu

Dodał: admin 19 kwietnia 2018 17:59

W pierwszej połowie kwietnia klasy 2g i 2h o profilu geograficznym rozpoczęły sezon górski 2018. Wyprzedziliśmy nawet szkolne koło PTTK! Wyruszyliśmy na tatrzański szlak zainspirowani tysiącami rodaków, którzy ze wszystkich zakątków Polski przybywają w nasze strony, żeby zobaczyć niezwykłe zjawisko przyrodnicze, jakim jest zakwit krokusów. Nasza trasa prowadziła do Kuźnic, skąd wyruszyliśmy na Kalatówki. Podczas spaceru nasz przewodnik, pan Adam Błaszczyk, opowiadał wiele ciekawych rzeczy dotyczących historii naszego regionu, początków turystyki, właścicieli Tatr, hutnictwa na terenie naszych gór, wydarzeń wojennych na tych ziemiach, życia naszych przodków

Nie zabrakło też ważnych dla naszego profilu informacji dotyczących środowiska przyrodniczego Tatr, ich podziału, budowy geologicznej, wpływu zlodowaceń na rzeźbę terenu (szliśmy moreną boczną), flory i fauny (zobaczyliśmy ekspozycję zwierząt żyjących na terenie TPN). Mieliśmy możliwość zadumać się w pustelni Brata Alberta i wspomnieć wędrującego tym szlakiem Jana Pawła II. Jednak największe wrażenie (zgodnie z oczekiwaniami) zrobił na wszystkich kobierzec liliowych krokusów pokrywający całą niemal polanę. W połączeniu z młodą zielenią trawy, błękitnym niebem i w otoczeniu pokrytych jeszcze śniegiem wierzchołków Tatr został w pamięci wszystkich uczestników. Spędziliśmy trochę czasu na skąpanej słońcem polanie pod Murowańcem, skąd ruszyliśmy w dalszą drogę aby zdobyć Nosal (1206 m n.p.m.), z którego rozpościera się fantastyczny widok na Podhale. Góry oczyszczają z egoizmu i samolubstwa, z zarozumialstwa i pychy. Góry uczą szukania, uczą cierpliwości. Człowiekiem gór nie jest ten, kto umie i lubi chodzić po górach, ale ten, który górami umie żyć w dolinach. Takie przesłanie przynieśliśmy z pustelni Brata Alberta. Mamy nadzieję, że coś z człowieka gór zostanie w każdym uczestniku. Zachęcamy na szlaki pozostałe klasy!

Opiekunowie grupy: Ewa Komperda, Renata Przybyła i Wojciech Grzybek

zdjęcia w galerii: http://www.goszczynski.nowotarski.pl/galeria.php?galeria_id=422#13