Szkolne Koło PTTK - Wycieczka w Pieniny

Dodał: admin 9 października 2017 17:05

W ubiegłym roku szkolnym zrodziła się idea powołania szkolnego koła turystycznego. Znalazła się grupa pasjonatów pieszych wędrówek i pod patronatem PTTK oddział Nowy Targ rozpoczęliśmy przygodę z turystyką. Na pierwszą wycieczkę wybraliśmy się w piątek 6 października po lekcjach.

Dotarliśmy do Jaworek skąd ruszyliśmy na Przełęcz Pod Durbaszką. Tam w uroczym schronisku spędziliśmy przy kominku miły wieczór i noc na drewnianych pryczach.  Nasz przewodnik, pan Adam Jachymiak,  wykorzystał dzień do końca i do samego zmroku oprowadzał młodzież po malowniczych ścieżkach Małych Pienin. Następnego dnia po śniadaniu i rozwiązaniu przez uczestników z klas o profilu geograficznym fragmentu arkusza maturalnego dotyczącego mapy Pienin (III G reprezentowana przez Dominikę Forendę, Martynę Orszulak, Dawida Domalika, Marcina Lenarta, Kamila Tylkę i Michała Wojtarowicza przy wsparciu koleżanki z II G Wiktorii Galarowicz wykonała zadanie bezbłędnie) wyruszyliśmy na szlak. Prowadził on po grzbietach Wysokich Skałek. Mimo śliskiego i błotnistego podłoża zdobyliśmy najwyższy szczyt Pienin – Wysoką (1050 m n.p.m.). Pogoda w tym dniu była niezwykle dynamiczna, co potęgowało nasze wrażenia. Przeplatały się z sobą słońce, deszcz, grad, ciężkie złowrogie chmury, błękit nieba. Zjawiska pogodowa odsłaniały różne oblicza gór. W zmieniającym się wciąż świetle doświadczyliśmy gry kolorów potęgowanej przebarwiającymi się liśćmi, spomiędzy których wyłaniały się wapienne skałki, malownicze polany ze stadami owiec i dźwiękiem pasterskich dzwonków. Koleżanki z profilu biologicznego (Martyna Budziak, Justyna Sornat, Iza Kurcz i Magda Pałka) wyjaśniły zjawisko przebarwiania liści i wskazywały ciekawe okazy roślin. Aspekty geologii Pienin wyjaśniali koledzy z klasy geograficznej i tak kwitła współpraca i interdyscyplinarny charakter wycieczki. Góry to mieszanina emocji: piękno, respekt, groza, ciepło, potęga, majestat, szacunek, romantyzm, cisza. W bezpośrednim kontakcie z nimi lepiej można zrozumieć J. Harasymowicza, który pisał „W górach jest wszystko, co kocham”. Planujemy kolejne wyjścia i górskie przygody. Dużym wsparciem jest dla nas Towarzystwo Bursy Gimnazjalnej, które finansowo wspiera naszą działalność, za co jesteśmy niezwykle wdzięczni. Zapraszamy na szlak!