Obłędne Błędne Skały i inne atrakcje Kotliny Kłodzkiej

Dodał: admin 29 października 2018 21:34

Klasa III h wraz z wychowawczynią panią Renatą Przybyłą pod opieką przewodnika sudeckiego pana Adama Jachymiaka wyjechała na ostatnią już szkolną wycieczkę. Celem były Sudety, a konkretnie Kotlina Kłodzka i jej atrakcje. Jest to region Polski, który jest niezwykle ciekawy pod względem przyrodniczym, historycznym, ekonomiczny i kulturowym.

Pierwszego dnia zwiedziliśmy kopalnię złota w Złotym Stoku, gdzie pani przewodnik z dużą dawką humoru przybliżyła nam realia wydobycia tego cennego kruszcu. W średniowiecznej osadzie górniczej mogliśmy poznać sposoby pracy górników i wykorzystywane przez nich już od średniowiecza urządzenia. Poddaliśmy się też „gorączce złota” i każdemu udało się wypłukać maleńkie jego drobinki. Kolejnym punktem było Kłodzko i jeden z największych obiektów warownych XVII i XVIII wieku - Twierdza Kłodzka. Zwiedziliśmy jej górną część oraz będące ewenementem na skalę europejską korytarze kontrminowe, gdzie otrzymaliśmy szczegółowe informacje na temat sposobów walki i obrony oraz niezwykle przemyślanych fortyfikacji im służących. Wrażenie zrobiły na słuchaczach stosowane zabiegi medyczne i metody pomocy rannym żołnierzom.

Drugi dzień przeznaczony był na jedyne w swoim rodzaju obiekty przyrodnicze Gór Stołowych. Rozpoczęliśmy go od Rezerwatu Błędne Skały, labiryntu szczelin i zaułków utworzonego siłami przyrody w płytowo ułożonych piaskowcach, niekiedy tak wąskich, że trudno się między nimi przecisnąć. Stamtąd pojechaliśmy do Czermnej by zobaczyć słynną Kaplicę Czaszek, skąd ruszyliśmy w kierunku Czech do Adrspach. Skalne Miasto to przepiękne, unikalne formy skalne zbudowane z piaskowca płytowego, malowniczo wyrzeźbione przez Naturę. Skorzystaliśmy też z atrakcji jaką jest rejs łodzią po jeziorze, ubarwiony niezwykle zabawnymi opowieściami flisaków. Po czterogodzinnym spacerze, na uwieńczenie dnia pojechaliśmy w kierunku Karłowa, by zdobyć Szczeliniec Wielki (919 m. n.p.m.), najwyższy szczyt w Górach Stołowych, który pożegnaliśmy w promieniach zachodzącego słońca.

Trzeciego dnia naszej wycieczki, kierując się już w stronę domu, zwiedziliśmy kopalnię węgla kamiennego w Nowej Rudzie, gdzie otrzymaliśmy cenne informacje dotyczące wydobycia węgla, problemów polskiego górnictwa, oraz warunków pracy górników. Ostatnim punktem wycieczki było podziemne miasto Osówka, fragment rozpoczętej przez Niemców w 1943 roku budowy obiektu Riese (systemy obronne na powierzchni ziemi i podziemne sztolnie). Jako klasa sportowa wybraliśmy trasę ekstremalną, wędrując ciemnymi korytarzami, przeprawiając się zalanymi wodą korytarzami pontonem i pokonując ruchome mostki tej niezwykłej, tajemniczej budowli. Pokonując wydrążone w skale tunele każdy dostrzegł wiarygodność poszukiwanego w tych okolicach Złotego Pociągu.

Wszystkim polecamy wycieczkę w ten rejon Polski i poznanie oprócz wielu jego atrakcji również kultury i historii jego mieszkańców.