Wymiana z Belgią

Wymiana językowa w Belgii (2024)

W dniach 16-23.03.2024 r. siedemnaścioro uczniów i uczennic z klas 2a, 2d oraz 2h naszej szkoły wzięło udział w wymianie językowej z zaprzyjaźnionym katolickim liceum Sint Maarten Campus z miejscowości Beveren w Belgii.

Belgia

Pierwszy pełny dzień belgijskiej przygody uczestnicy rozpoczęli od poznania rodzin goszczących. Niektórzy mieli okazję zwiedzić Antwerpię, inni spróbować swoich talentów pływackich na basenie, a reszta oddawała się zabawom w miejscowym parku trampolin. Poniedziałek uczniowie spędzili w szkole poznając siebie nawzajem, belgijskie potrawy, język, kulturę, muzykę oraz sport. Tego dnia przygotowano dla nich również wiele gier i zabaw. We wtorek na czekało sporo zadań do wykonania, które wymagały pełnego zaangażowania i korzystania z umiejętności językowych, ponieważ belgijscy partnerzy przygotowali terenową grę miejską.

Środa to dzień całkowicie przeznaczony na poznanie zasad działania Unii Europejskiej. Podzieleni na dwie grupy, mieli okazję poznać historię jej utworzenia a następnie wcielić się w rolę europosłów, którzy podejmują kluczowe decyzje regulujące funkcjonowanie krajów we wspólnocie. W debacie brali udział także uczniowie z Hiszpanii, Włoch, Czech i Słowacji. W czwartek polscy i belgijscy uczniowie udali się na wycieczkę pociągiem do Brugii i Ostendy, położonej nad Morzem Północnym. W rolę przewodników wcielili się partnerzy z liceum w Beveren, którzy przybliżyli historię i kulturę obydwu miejsc. Po zwiedzaniu rozegrano kilka gier na plaży, a na koniec uczniowie mieli czas na chwilę relaksu na gokartach. Piątek był przeznaczony na poznanie Antwerpii - centrum naukowego, przemysłowego, handlowego i historycznego. Po dniu pełnym wrażeń, nastąpiło przyjęcie pożegnalne w szkole w obecności uczniów, rodziców i zaangażowanych nauczycieli. Belgijscy partnerzy podsumowali tydzień spędzony w Beveren w formie prezentacji multimedialnej. W sobotę grupa wyruszyła do Brukseli, gdzie zwiedziła Parlamentarium, multimedialną interaktywną ekspozycję, która pokazuje m.in. historię integracji europejskiej i zasady pracy Parlamentu Europejskiego oraz innych unijnych instytucji. Oczywiście był także czas na zwiedzenie najważniejszych atrakcji turystycznych stolicy Belgii.

Podczas tego tygodnia uczniowie mogli poznać panujące w Belgii zwyczaje. Nie jest już dla nich obce dojeżdżanie do szkoły na rowerach każdego dnia czy spożywanie posiłków o innych porach niż w Polsce. Z pewnością był to czas dobrze wykorzystany pod kątem językowym i kulturowym. Teraz czekają na rewizytę partnerów, która nastąpi już w kwietniu.

Rewizyta uczniów z Saint-Maarten Bovenschool (2023)

Po miesiącu oczekiwania, 23.04.2023 r. rozpoczęła się rewizyta uczniów z Belgii z katolickiej szkoły Saint- Maarten Bovenschool.  Po krótkim odpoczynku po tak długiej podróży, popołudnie spędziliśmy  na spacerach i regeneracji przed intensywnym tygodniem.

W poniedziałkowy poranek spotkaliśmy się w auli szkolnej, gdzie uczniów przywitała Pani Dyrektor, mgr Marta Sokołowska. Następnie pojechaliśmy na Palenicę Białczańską, skąd wyruszyliśmy na Rusinową  Polanę. Wędrówka upływała w dobrych nastrojach, widoki na Lodowy Szczyt, Gerlach i Rysy zrobiły na każdym duże wrażenie. Następnym punktem było Zakopane. Kolejką wyjechaliśmy na Gubałówkę, gdzie tym razem podziwialiśmy Giewont, Kasprowy Wierch i Świnicę. Dalszą część popołudnia spędziliśmy, spacerując po tętniących życiem Krupówkach.  Natomiast wtorek, ze względu na niesprzyjającą pogodę, spędziliśmy w szkole. Zaczęliśmy lekcją poloneza i zajęciami sportowymi, podczas których mogliśmy spróbować swoich sił w takich kategoriach jak siatkówka i palant. Od godziny 11.00, podczas lekcji języka polskiego, nasi goście mieli okazję nauczyć się dialogów, którymi można się posługiwać w praktycznych sytuacjach. Po przerwie na lunch czas spędzaliśmy, integrując się i grając w gry planszowe.

Kolejny dzień okazał się równie ciekawy, ponieważ całą środę spędziliśmy w Krakowie, gdzie pokazaliśmy Belgom najważniejsze historyczne miejsca, takie jak: Wawel, Barbakan, Rynek Główny, Uniwersytet Jagielloński. Dalej w planie czekało nas zwiedzanie Muzeum Podziemi Rynku Krakowskiego i spacer po urokliwym, i niezwykle klimatycznym Starym Mieście.

W czwartek mieliśmy okazję rywalizować w teleturnieju, w którym mogliśmy wykazać się wiedzą w zakresie muzyki, kultury. Następnie udaliśmy się na Zamek w Czorsztynie, gdzie zwiedzaliśmy romantyczne czternastowieczne ruiny. Wkrótce potem uczestniczyliśmy w rejsie po Zalewie Czorsztyńskim. Towarzyszyła nam piękna pogoda i niezwykłe widoki.

Piątek zaczął się prezentacją informacyjną o Polsce i quizem ze znajomości naszego kraju. Kolejną atrakcją tego dnia była degustacja polskich dań, takich jak: pierogi, barszcz, krokiety i wiele innych pyszności. O dziwo, naszym belgijskim przyjaciołom nie przypadł do gustu oscypek - kulinarna duma Podhala. Po krótkiej przerwie rozpoczęła się gra terenowa po Nowym Targu.  Wieczorem natomiast odbyła się uroczysta kolacja i podsumowanie wymiany. Niestety, wspólny czas szybko się skończył i musieliśmy pożegnać naszych belgijskich przyjaciół.

Podsumowując, warto zauważyć, że te dwa tygodnie umożliwiły nam poznanie wspaniałych osób, nabycie nowych umiejętności organizacyjnych i komunikacyjnych. Mimo że wymiana się zakończyła, liczymy, że zawarte przyjaźnie będą nadal trwały.

Wymiana z Belgią

Belgia nie jest państwem od morza do gór,

to nie jest przeorana dramatem losów wspólnota między rzekami,

to nie jest ojczyzna pól bitewnych, to jest przede wszystkim stan ducha.

Marek Orzechowski Belgijska melancholia. Belgia dla nieprzekonanych

Wymiana uczniów z I LO im. Seweryna Goszczyńskiego w Nowym Targu do Belgii rozpoczęła się 18.03.2023 r. W sobotę, o godzinie 13:30 spotkaliśmy się pod Miejskim Centrum Kultury, następnie pojechaliśmy na lotnisko w Krakowie. Nasz lot do Brukseli upływał w dobrych nastrojach. Do Beveren dotarliśmy ok. godziny 22.00. Niedzielę spędziliśmy z goszczącymi nas rodzinami, wiele osób zobaczyło Holandię lub podziwiało belgijskie plaże.

BelgiaOpracowanie i edycja filmu: Jakub Ptak kl. 3c

W poniedziałkowy poranek spotkaliśmy się w szkole Saint-Maarten Bovenschool, gdzie łamaliśmy sobie języki na lekcji niderlandzkiego. Potem, jak w piosence Katie Melua, rowerami przemierzyliśmy trasę do De Ster. Tam rozpoczęła się rywalizacja z naszymi rówieśnikami z Belgii, Włoch, Hiszpanii, Czech i Słowacji. Zmagania dotyczyły różnych dyscyplin, np. piłki nożnej, przeciągania wstążki, skoków w worku. We wtorek udaliśmy się do Brugii i Gandawy. Te malownicze miejscowości poznawaliśmy dzięki grom ulicznym, zdobywając hasła do krzyżówek. Miasta te zrobiły na nas ogromne wrażenie. Urzekły nas piękne budynki w gotyckim i renesansowym stylu. Po sporym wysiłku fizycznym, jakim okazały się atrakcje z poprzednich dni, we środę mieliśmy okazję do aktywności intelektualnej, biorąc udział w symulacji Parlamentu Europejskiego. Mogliśmy projektować ustawy dotyczące aktualnych problemów, m.in. racjonalnego gospodarowania wodą, migracji, równouprawnienia, ekologii i bezpieczeństwa w Internecie. Następnie, na info-sesji, poznaliśmy szczegóły i ciekawostki na temat funkcjonowania Unii Europejskiej.

Kolejny dzień okazał się równie interesujący. We czwartek braliśmy bowiem udział w warsztatach humanistycznych, podczas których poznaliśmy kulturę i historię Belgii. Skosztowaliśmy także czekolady i truskawek z Flandrii. Po przerwie na lunch rozpoczęliśmy grę terenową po urokliwym Beveren. Wieczorem udaliśmy się na kręgle, gdzie wspólnie spędziliśmy niezapomniane chwile.

W piątek, na rowerach, które stały się naszym ulubionym środkiem lokomocji, udaliśmy się do Antwerpii. Zobaczyliśmy wszystkie charakterystyczne lokalizacje drugiego największego miasta w Belgii. Antwerpia jest od wieków miastem o międzynarodowej renomie, była i jest znana ze wspaniałej sztuki, portu i centrum handlu diamentami. Wieczorem odbyło się podsumowanie wymiany oraz impreza pożegnalna.

W sobotę rano wyjechaliśmy do Brukseli. Mieliśmy okazję zobaczyć piękną starówkę, a także zwiedzić Parlamentarium. O godzinie 17.00 udaliśmy się na lotnisko Charleroi, skąd mieliśmy lot powrotny do Polski.

Podczas tego aktywnego tygodnia poznaliśmy wiele wspaniałych osób z wielu państw, nawiązaliśmy przyjaźnie. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie ogromne zaangażowanie uczniów, nauczycieli i rodzin z Belgii. Dziękujemy także opiekunom: prof. Joannie Wagner- Podlipni oraz prof. Rafałowi Zwinczakowi, bez których ta wymiana by się nie odbyła.