30 lat polsko-niemieckiej przyjaźni

Dodał: admin 23 maja 2023 09:45

Już od 30 lat odbywa się wymiana uczniowska między naszą szkołą a katolickim liceum St. Konrad w Ravensburgu. W projekcie wspieranym finansowo i merytorycznie przez Polsko-Niemiecką Współpracę Młodzieży wzięło udział dotychczas ok. 550 uczestników I LO im. Seweryna Goszczyńskiego.

Nasz wyjazd rozpoczął się w piątek, 10 maja, późną nocą dotarliśmy do Stuttgartu, gdzie powitali nas opiekunowie i rodziny goszczące. Sobotni poranek spędziliśmy w szkole, gdzie wszyscy mogliśmy lepiej się poznać osobiście, ponieważ wcześniejsze relacje nawiązaliśmy już na portalach społecznościowych. Dzięki grze bingo dowiedzieliśmy się o sobie ciekawych rzeczy. Praca grupowa polegająca na zbudowaniu wieży z makaronu przysporzyła niektórym wiele trudności, ale pozwoliła nam też znaleźć wspólny język. Później zaczęła się praca w grupach nad hierarchią wartości. Następnie wybraliśmy się zwiedzać piękny Ravensburg. Naszym zadaniem było zrobienie zdjęć najważniejszych budynków i miejsc. Nadal pracowaliśmy w zespołach, a przewodnikami byli uczniowie z Niemiec. Miasto ma średniowieczne korzenie i zachowało układ urbanistyczny z tej epoki. Jego najważniejszym zabytkiem są dobrze zachowane fortyfikacje z 10 wieżami i basztami oraz kilkoma bramami miejskimi. Z tego względu zyskało ono przydomek "miasta wież i bram". Widoki zapierały dech w piersi.

Niedzielę spędziliśmy z rodzinami goszczącymi, wiele osób mogło zobaczyć pobliskie miejscowości oraz poznać niemiecką kulturę. Były wyjazdy do Szwajcarii, nad Jezioro Bodeńskie, czy na najwyższy okoliczny szczyt Pfänder.

Kolejny dzień okazał się również interesujący. Popłynęliśmy na pobliską wyspę - Mainau, gdzie mieliśmy okazję zobaczyć niesamowite ogrody i motyle. Wieczorem udaliśmy się na kręgle, gdzie wspólnie spędziliśmy wyjątkowe chwile.

We wtorek poznaliśmy życie szkolne niemieckich uczniów, gdy razem z nimi uczęszczaliśmy na lekcje. Później zostaliśmy przywitani w szkole przez dyrektora i kontynuowaliśmy pracę nad podcastem.Zadanie to było całkiem trudne, skonfrontowaliśmy odmienne zdania i inne spojrzenie na świat.Przysporzyło to nam trochę problemów, jednak ostatecznie znaleźliśmy wspólny język, a nasza praca oddawała jak najszczersze spojrzenie na to zagadnienie.

Następny dzień spędziliśmy na zwiedzaniu pobliskiego miasta Ulm, gdzie odwiedziliśmy muzeum chleba, a w czasie spaceru z przewodnikiem zobaczyliśmy najciekawsze zabytki i atrakcje turystyczne.

W czwartek byliśmy w Friedrichshafen, gdzie spacer po porcie pozwolił nam poczuć się jak na wakacjach.Wspólne chwile spędziliśmy w pięknej atmosferze Jeziora Bodeńskiego.Potem pojechaliśmy do parku linowego, jego ogrom i trudne trasy były dla niektórychdużym wyzwaniem, jednak razem spędzony czas był tego wart.

Ostatniego dnia naszym pierwszym przystankiem była szkoła, w której to odsłuchaliśmy podcastów i pożegnaliśmy się niemieckimi znajomymi, po czym pojechaliśmy na lotnisko do Stuttgartu i wróciliśmy do domu.

Niezapomnianych wrażeń dostarczyła konna procesja Blutritt z relikwiami krwi Chrystusa odbywająca się corocznie od co najmniej XVI w. w piątek po święcie Wniebowstąpienia Pańskiego. Procesja uważana jest za jedną z największych w Europie. W tym roku wzięło w niej udział ok. 2000 jeźdźców.

Podczas tego aktywnego tygodnia poznaliśmy wiele wspaniałych osób, nawiązaliśmy przyjaźnie. Nie byłoby to możliwe, gdyby nie zaangażowanie nauczycieli i rodzin z Niemiec oraz wsparcie PNWM i Rady Rodziców naszej szkoły. Dziękujemy opiekunom: pani Joannie Wagner- Podlipni oraz pani Katarzynie Jarząbek, bez których nie mielibyśmy okazji doświadczyć takich przeżyć.